סטיבן פול ג'ובס, היה איש עסקים אמריקאי שהקים את חברת אפל (Apple) והיה המנכ"ל הראשון שלה, תפקיד בו כיהן שנים רבות עד למותו ב-2011. בזכות פתרונות ייחודיים שפיתח דוגמת ה-iPad, iPhone וה-iPod וכמובן מחשב Apple פורץ הדרך הוא נמנה עם אחד מעשירי העולם. הונו הוערך בקרוב ל-7 מיליארד דולר.
גם אחרי מותו, חברת אפל הינה אחת מ-10 החברות המובילות והרווחיות בעולם. כיצד זה קרה? מה גרם לחברתנו לגדול למימדים עצומים? אנו טוענים שהיה זה שיווק גאוני במיוחד.
לפניכם 8 שיעורי שיווקר שלמדנו מסטיב ג'ובס שיהפכו את העסק האישי שלכם לאימפריה. לקרוא וליישם.
1. מצאו צוות טוב
למרות שזכה לעשירות גדולה, סטיב לא היה משקיע גדול, הוא לא החליף בתים כל כמה שבועות. ההוצאה העיקרית שלו, בה השקיע את מירב המשאבים, היתה הכשרה ולמידה. סטיב איגד סביבו את מירב אנשי המקצוע מהם למד את כל המיומנויות החשובות שהיה זקוק להן כדי להצליח.
לאחר שגייס משאבים כלכליים, נעזר במייק מרקולה, מי שעבד בזמנו כמשווק הרשמי של אינטל. מרקולה סייע ליצירת בסיס רחב של עקרונות ייחודיים המנחים את החברה עד ליום הזה. מאוחר יותר חבר לפרסומאי לי קאלו, שיצר את הקמפיין המדובר ביותר של אפל "Think different".
אם נסתכל מהצד על האופן בו פעל, נראה כיצד סטיב ג'ובס לעולם לא נמנע מעזרה. הוא נעזר בדפוסי פעילות שעבדו אצל חברות אחרות וכך נמנע מטעויות.
"אם זה כבר עבד עבור מישהו אחר, למה שזה לא יעבוד עבורי?" כך חשב. וצדק.
2. שיווק אחיד
כאשר אפל השיקה את האיפון הראשון, אחד העקרונות שהנחו אותה היה "להיות הכי טובים בשוק", אפל ייחסה ערכים אלו בכל אחד מהמוצרים שלה או כל פעילות פרסומית שלקחה על עצמה. ערכיה היו פשטות ואיכות גבוהה שזלגו מכל דבר בו נגעה- האריזה, מראה החנויות והפרסומות שלה.
אחד הטיפים המעולים שנוכל לקבל מסטיב ג'ובס הוא שיווק אחיד, כשמסתכלים על כל הפעילות השיווקית של החברה, רואים אחידות. הויז'ואלים והטקסטים מדברים את אותה שפה, ופועלים למען אותה המטרה.
3. צרו מוצר מנצח
אחד מסודות השיווק הגדולים של סטיב ג'ובס היה באופן השיווק שלו לכל אחד מהמוצרים.
הוא פשוט גרם למשווקים להבין שהדבר הכי יקר נמצא תחת ידיהם, שהם מחזיקים בזהב טהור. הוא שכנע בזה גם את הלקוחות וגם את משווקי אפל.
והוא לא דיבר סתם- ג'ובס באמת יצר מוצר נהדר וייחודי שהוביל את האנשים לרכוש אותו באופן טבעי.
4. אל תחששו מהוצאות
סטיב היה מוכן לעשות כל מאמץ לטובת העסק שלו, ולא חשש להשקיע כשמדובר בשיווק שלו.
אחת הדוגמאות המצוינות לכך היה הפרויקט המסחרי שהקים בשנת 1984. הוא שכר את אחד מטובי הבמאים של שנות ה-80, והחליט להשקיע בערך במיליון דולר בהפקת סרטון קצר שהוקרן באמצע הסופרבול. הסיכון היה קיים והוא היה מודע לו, אולם הרווחים שיצאו מהחשיפה הצדיקו את ההשקעה.
5. שמרו על ה"סוד" הרחק מהלקוחות שלכם
חברת אפל היתה בעלת סוד שהלך איתה לאורך שנים. היא הבינה שגורם ההפתעה הוא זה שמניע לרכוש את מוצריה, ולכן שמרה עליו מכל משמר.
איך ניתן להסביר את הטירוף שהשתולל לפני כל השקת מכשיר אפל חדש?
הסוד הוא בשמירה על הסוד, ברכישת מוצר נוסף של אפל, הלקוחות חשים שהם חלק ממשהו גדול ומדהים. הרצון להיות הראשונים להנות מהטוב, גורמת לאנשים להגיב בטירוף.
ג'ובס דאג לטפטף ללקוחות מעט מידע כמה חודשים לפני השקת מוצרים חדשים, וכך שימר את אפקט הסקרנות אצל הלקוחות. הוא אפילו דאג להשתיל שמועות ורמזים קטנים, כדי לעשות "באזז" ולהפוך את המוצר למדובר יותר.
במקום לרוץ ולספר עד כמה המוצר שלו טוב, ג'ובס דאג לגרום לקהל ריגוש עוד לפני הרכישה על ידי שמירת הסודות של החברה.
6. גבשו קהל אוהדים נאמן
אחד הדברים המרשימים ביותר שג'ובס עשה במהלך חייו, היה להפוך כל אחד מהלקוחות לתומך נלהב.
כל אלו שעומדים בשורה מחוץ לחנויות אפל הם ההוכחה הטובה מכל.
כל אלו שחיכו מחוץ לחנות, לא היו שם בהכרח בגלל האייפון, אלא כדי להיות חלק מקהילה מרגשת.
בניית קהל לקוחות נאמן, הוא לא מורכב כ"כ, כשהלקוחות לא מחשיבים את עצמם כלקוחות, אלא כחלק ממשהו גדול יותר, ממשימה מרגשת.
7. יותר תמונות. פחות מילים
אם תכנסו ממש כעת לאתר הרשמי של אפל, תוכלו לראות שכמעט אין מלל. רוב האתר מציג את המוצרים בויז'ואלים מעניינים ומושכים, וזה בפירוש חלק מהאסטרטגיה.
כל הפרסום של אפל עושה מאמץ כדי לומר כמה שפחות- להציג את הפשטות בעיקר באמצעות תמונות.
ג'ובס הבין שבעידן הדיגיטלי, תמונות יכולות לספר סיפור גדול יותר מאשר מילים, ולכן צמצם בהן.
8. התמקדו בחווית הלקוח
אם תסקרו את הפרסומים של אפל, תוכלו לראות כי הם לא מכילים מילים רבות. בקמפיין המסחרי הראשון של אפל על המקינטוש אפילו לא הופיעה תמונה של המוצר לאורך כל הפרסומת (!)
הפרסומת התמקדה בחווית הלקוח. אותו דבר בקמפיין המצליח "Think Different" שהוביל את האייפון למה שהוא כיום, שתי מילים בודדות והרבה מחשבה מאחורי הקלעים, זה כל מה שהיה צריך כדי לשכנע אותנו שאייפון הוא מוצר דגל מנצח.
הצבע הלבן בו בחרה החברה להשתמש מקשר את עינינו אל המוצר, ושתי המילים הבודדות מותירות אותנו להחליט בעצמנו. מתוך כך ניתן ללמוד, שבכל אחד מהפרסומים שלנו, עדיף להעניק ערך ללקוח באמצעות מסרים שמחברים אותו לחוויה, במקום לדבר על עצמנו, ולהסביר לו בפירוט למה מומלץ לרכוש את המוצרים שלנו.
כתיבת תגובה