זמן מסך הוא כנראה אחד הנושאים המתסכלים ונתונים לוויכוח אתו מתמודדים הורים רבים בעידן המודרני. בעוד שרופאי ילדים וחוקרים רבים טוענים כי בילוי ממושך מול מסכי הטלפונים, הטאבלטים והטלוויזיות משפיע בצורה שלילית על התפתחות המוח בקרב ילדים, עבור משפחות רבות, ילדות ללא בילוי מול מסך היא כמעט בלתי אפשרית ולעיתים אף לא רצויה..
כיצד שומרים על האיזון העדין בין העולם הטכנולוגי לבין התפתחות תקינה וחיים עשירים בגירויים נוספים?
רכזנו עבורכם טיפים מינקות ועד בגרות:
גילאי שנה עד שנתיים
מחקרים שונים מראים כי יש לצמצם חשיפה למינימום בגילאים אלו. ישנן ראיות חזקות למדי כי זמני מסך מרובים יכולים להשפיע בצורה שלילית על התפתחות השפה בקרב תינוקות וכן צורות התפתחות אחרות. לכן, חשוב להגביל את זמני המסך בקרב זאטוטים, לא משום שיש משהו רע במסכים, אלא מכיוון שהם מחליפים את סוגי האינטראקציות האנושיות והמשחקים הפיזיים והיצירתיים שילדים בגיל זה באמת צריכים כדי להתפתח.
גילאי שלוש עד חמש
ילדים בני שלוש עד חמש ידועים בחיבתם הרבה למסכי וידאו, ובעיקר לטלוויזיה בה מוצגים הדמויות המצוירות שהם אוהבים.
מומחים מציעים כי ההורים צריכים לתכנן זמן מסך מראש, כך שהילדים ישתמשו בו באופן מודע ולא כתוצאה משעמום או כתחליף לנחמה הורית.
אחת ההמלצות היעילות לתכנון זמן שכזה היא ספירה לאחור; עוד חמש דקות, עוד ארבע דקות וכן הלאה – זה עוזר למנוע את החרדה שנגרמת כתוצאה מלקיחת המכשיר באופן פתאומי.
בנוסף, ניתן ואף רצוי לנצל את החיבה לדמויות המצוירות וליהנות מהן גם מחוץ למסכים השונים; ישנם הרבה סוגים של תוכן סביב הדמויות המצוירות הרבות וניתן להדפיס אותן לכדי צביעה, עריכת ספר קומיקס ועוד.
גילאי בית ספר יסודי 6-12
כאשר ילדים מגיעים לגילאי בית ספר יסודי, ולאורך כל אותה התקופה, נוצר סדר עדיפויות חדש שבעקבותיו זמני המסך פוחתים באופן משמעותי. הדעה הרווחת בקרב רוב ההורים היא שברגע שהילדים מקבלים שיעורי בית בבית הספר, יש לוודא כי זמני המסך לא באים על חשבון הלימודים.
לרוב, ניתן להנחות וללמד אותם כיצד לנהל את הזמנים שלהם נכונה כך ששיעורי הבית לא יפגעו וזמני המסך שלהם יתאפשרו. ההצעה היא כי במקום להקציב זמן מוגדר למסכים, שווה לנסות להשתמש בהם באופן יצירתי, למשל הכנת פרויקט אנימציה או עבור עבודת מחקר בבית הספר.
גילאי חטיבת הביניים והתיכון
לרוב, כאשר ילדנו מגיע לגיל חטיבת ביניים ומעלה, הוא מסוגל להבין טוב יותר את משמעות המושג "איזון". לכן, משימת ההורה היא לעזור לילדיו לראות ולהבין כיצד האיזון בא לידי ביטוי כאשר זה נוגע לזמני מסך. ההמלצה היא לערוך רשימה של כל הפעילויות שהם אוהבים לעשות, הן מול מסכים שונים והן מחוצה להם, זאת מפני שהדבר יכול לעזור להם להבין כי ישנו שקלול תמורות – מצב הגורם להפסד באיכויות, כמויות והיבטים מסוימים, אך בתמורה גורם לרווח באיכויות, כמויות והיבטים אחרים..
טיפים לכל המשפחה
בסופו של יום, ילדינו עתידים לעזוב את הבית שבו גדלו ואז האיזון, המתינות והאחריות לנהל את זמני המסך תהיה עליהם. כהורים עליכם להנחות, ללוות ולהציע חלופות לזמני מסך, בין אם אלו בילויים משפחתיים כגון ערב סרט, ערב ארוחה, יציאה להליכה, רכיבה על אופניים ועוד, כל זאת כדי שהילדים שלכם יגדלו להיות אנשים אינטליגנטיים, חכמים, נבונים, אחראים ומודעים שיודעים להציב לעצמם גבולות. .
כתיבת תגובה